Onderstaande stellingen en vragen kunnen ouders in alle openheid en eerlijkheid met elkaar bespreken om | |
| |
Staan de belangen van de kinderen voorop? | |
Worden ze ja dan nee beter van de te nemen beslissing? | |
Is de (nieuwe) school/omgeving een betere plaats voor de kinderen? | |
Vanaf 12 jaar is er samenspraak met de kinderen. (zonder loyaliteitsconflicten te veroorzaken!) | |
(in bijzijn kinderen geen discussie/beinvloeding door ouders) | |
Objectief vaststellen wat de kinderen willen | |
Behoud van vertrouwde omgeving | |
Opbouw nieuw sociaal netwerk in nieuwe schoolomgeving | |
Kinderen op dezelfde school? | |
Afstand van de school tot verblijfadres | |
Kwaliteit van de school | |
Is de school acceptabel voor beide ouders (buiten kwaliteit/locatie)? | |
(sfeer, beleid, leraren, populatie etc.) | |
Praktische voor- nadelen met halen brengen | |
Heeft keuze positieve invloed op na-schoolse activiteiten (sport, hobby)? | |
Kunnen beide ouders aanwezig zijn bij activiteiten school en ouderavonden | |
Zijn er al ideeen over de keuze/locatie van de middelbare school/voortgezet onderwijs/studie? | |
Heeft de locatie van de school invloed op de quality time ouders-kinderen? | |
Kunnen beide ouders goede invulling geven aan de verblijfsregeling? | |
Kunnen beide ouders het halen en brengen goed invullen? | |
Niet eens over schoolkeuze: wijzigen alleen mogelijk na uitspraak (kinder)rechter. | |
Is co-ouderschap in dat geval nog wel mogelijk? Communciatie verslechterd. | |
Grotere afstand (in kilometers) maakt co-ouderschap lastiger | |
(kinderen kunnen niet zelfstandig van de één naar de ander) | |
| |
eigen belang tot overeenstemming komen. Daarmee helpt u uzelf en uw kinderen. |